woensdag 1 oktober 2014

Van Ubud tot Flores

Ik ben Lizzy Istha, 21 jaar en ben vrijwilliger bij Sjaki-Tari-Us van september 2014 tot december 2014. Daarvoor heb ik 1,5 maand gereisd met een vriendinnetje die nu ook vrijwilliger is bij Sjaki-Tari-Us. We zijn begonnen op Bali in Ubud, toen naar Gili Trawangan en Gili Meno geweest, toen Lombok en Flores en daarna terug gegaan naar Bali. Het was een hele mooie reis. We zijn op veel mooie plekken geweest en hebben veel gezien van Indonesiƫ en zijn cultuur.
In Ubud verbleven we bij Sumantra, een guesthouse aan de (vind ik) leukste straat van Ubud, de Hanoman Street. Het was een mooie plek op onze reis te beginnen. Het is een typisch Indonesisch verblijf met ontzettend aardige mensen, een lekker ontbijt, heerlijk bed en een grappig huisdier. Namelijk een geel/zwarte papegaai. Deze papegaai viet-vieuwde in de ochtend naar ons en moest op rare momenten heel hard lachen.
Tijdens de eerste paar daagjes hebben we gegeten bij Cinta, dat betekend liefde in het Indonesisch. Het is een restaurant aan de Monkey Forrest street. Een hele goede naam voor deze plek! Het eten is er erg lekker, vooral de Indonesische gerechten zijn met veel liefde gemaakt, dat proef je gewoon! Het is een groot restaurant en toch zit het elke avond bijna vol. Echt een aanrader! Wij zijn er daarna ook nog meerdere keren geweest en dat is ook zeker een plek waar ik mijn familie mee naar toe wil nemen in oktober.
Na Ubud zijn we met een snelle motor boot naar Gili Trawangan gegaan. Deze boot hadden we geregeld in Ubud, we werden opgehaald bij ons guesthouse met een soort pendel busje en naar de haven gebracht. Gili Trawangan is een eiland rechts van Bali dat officieel bij Lombok hoort. Er liggen daar drie eilanden, van links naar rechts: Gili Trawangan, Gili Meno en Gili Air. Kort door de bocht is Gili Trawangan is het feest eiland, Gili Meno het honeymoon eiland en Gili Air een combinatie tussen deze twee.  Ik vond Gili Trawangan erg leuk, ik denk daar met veel plezier aan terug! Het is een idyllisch eiland waar je overdag kan chillen in zitzakken met een koud biertje en ‘s avonds kan dansen met alle andere toeristen in verschillende leuke tenten. Wij hadden gehoord dat er ’s avonds een soort volgorde is waarin je de tenten af moet gaan. Zo scheen dat je rond 9 uur begon bij Sama Sama, een reggae tent waar ze geen genoeg krijgen van Bob Marley; wat trouwens op meer plekken in IndonesiĆ« blijkt te zijn. Erg gezellig en je kan er ook lekker dansen en aan het strand zitten. Daarna moesten we op tijd (rond half 11/11 uur) richting de silent disco om koptelefoons te scoren. Normaal draaien ze hier gewoon muziek maar ivm de Ramadan hebben ze de koptelefoons aangeschaft. Hier ging iedereen echt los! Als je dan helemaal uitgedanst was verzamelde iedereen zich helemaal op de punt van het eiland bij de Surfers Bar. Dit was zo ver van de lokale bevolking dat er weer muziek gedraaid kon worden. Ik vond dat de meest gezellig plek. Laat op de avond brandden ze daar een groot kampvuur en gingen er wel eens mensen gitaar spelen en zingen. Iedereen wil wel een praatje met je maken, je hebt op zo’n avond snel een leuke groep mensen om je heen.
We zijn met een lokale jongen meereist naar Lombok. Het einde van de Ramadan was de volgende dag en hij wilde daarvoor thuis zijn. Hij kon goedkoop voor ons een plekje regelen in de lokale boot en wij konden met hem meerijden richting Kuta, toeristisch plaatsje helemaal in het zuiden van Lombok. Onderweg zijn we gestopt in Mataram, de grootste plaats op Lombok. Daar was het ontzettend druk, ik heb geen toerist gezien dus wij vielen als drie Nederlanders behoorlijk op. Het was een mooie reis om te maken door Lombok met de auto. Toch weer heel anders dan Bali en na de Gili’s is het al helemaal anders. We hebben op Lombok veel getoerd met scooters. Dat vond ik echt heel gaaf. Vooral tijdens het fenomeen: Golden Hour (het laatste uurtje van de zon) was Lombok echt geweldig. We reden langs de zee met onze scooters, de zon scheen door alle palmbomen langs de kust, overal waren lokale mensen aan het wapperen bij hun sate stokjes en zaten mensen op het strand te chillen. Daar heb ik echt van genoten. Ik wil zeker nog een keer terug naar Lombok.
Vanaf Lombok zijn we met het vliegtuig naar Flores gegaan. Je gaat dan via Bali, Denpasar omdat er geen rechtstreekse vlucht is. We kwamen aan in Labuan Bajo, een mooi plaatsje aan de zee waar je goed kan snorkelen, duiken, hiken en andere toers maken. Wij hebben een toer gemaakt naar Rinca. Een eiland waar de komodoveranen leven. Enorme beesten die ook gevaarlijk kunnen zijn. Over het eiland hebben we een wandeling gemaakt, er gingen twee mannen met ons mee die allebei een stok hadden waarmee ze deze dieren op afstand konden houden. Dit was niet nodig want de beesten bleven al redelijk op afstand, we konden rustig bij ze komen en hebben mooie foto’s gemaakt om mensen mee af te schrikken! Ik vond Labuan Bajo een erg mooie plaats, vooral als de zon onderging en alle vissersbootjes richting de haven kwamen. Na een paar dagen zijn we terug gevlogen naar Bali en daar zijn we nu al behoorlijk lang. Het voelt hier echt als thuis. Er is hier enorm veel te doen, gelukkig hebben we tot december de tijd! Als jullie meer ins en outs willen weten over Ubud is het een aanrader om het weblog van Desiree Wille te lezen. Samen met haar heb ik veel leuke plekjes in Ubud ontdekt en zij beschrijft deze in haar weblog.